سیم بکسل آسانسور چیست؟ سیم بکسل های آسانسور بسیار مهندسی شده و از فولاد یا کامپوزیت های دیگر ساخته شده اند. هم چنین آن ها اغلب سیم های مجزا  نیستند بلکه چندین رشته سیم با اندازه های مختلف هستند که به هم پیچیده شده اند. یک کابل یا سیم بکسل معمولی می تواند دارای بیش از ۱۵۰ رشته سیم باشد و دقیقاً طوری طراحی شده است که محکم و انعطاف پذیر بوده و عمر طولانی داشته باشد.

آسانسورها به دو شیوه اصلی حرکت می کنند و در بین طبقات بالا و پایین می روند. در ساختمان های دو تا چهار طبقه که ارتفاع کم است، معمولاً برای انتقال کابین آسانسور در بین طبقات از جک های هیدرولیکی استفاده می شود. جک ها می توانند در سطح زمین یا روی زمین قرار گیرند یا تک مرحله ای یا تلسکوپی باشند.

اگر تعداد طبقاتی که قرار است آسانسور در بین آن ها جا به جا شود، اندک است، استفاده از جک های هیدرولیکی، عاقلانه ترین کار است. ولی وقتی تعداد طبقات به ۵ عدد می رسد شما باید به دنبال استفاده از گزینه های جایگزین یعنی استفاده از سیم بکسل باشید خصوصاً وقتی ارتفاع آسانسور از صد فوت بیشتر شود تنها گزینه استفاذه از سیم بکسل است. تنها استثنایی که می تواند وجود داشته باشد، استفاده توأمان از سیم بکسل و جک های هیدرولیکی است که به آن سیم هیدرولیکی گفته می شود.

در آسانسورهای کششی، سیم بکسل ها وزنه تعادل و کابین را به هم متصل می کنند و با استفاده از فلکه موتور، حرکت وزنه تعادل و کابین آسانسور را باعث می شوند.

ساختار سیم بکسل آسانسور چگونه می باشد؟

سیم بکسل آسانسور از دسته سیم هایی تشکیل شده است که حول یک محور مرکزی که در اصطلاح به آن مغزی می گویند، پیچیده می شود. این دسته های سیم، خود از پیچیدن چند رشته مفتول ساخته می شوند و به همین خاطر در آخر به سیم بکسل یک نمای مارپیچی می دهند.

مغزی سیم بکسل، خصوصاً در هنگام تحمل بار زیاد و فشار، نقش مهمی در نگهداری رشته های سیم بکسل دارد. معمولاً جنس مغزی سیم بکسل از فولاد، کنف یا دیگر الیاف طبیعی است. اگر مغزی سیم بکسل از جنس فولاد باشد، استحکام سیم بکسل بیشتر می شود و اگر جنس مغزی از کنف باشد، قدرت کششی آن بیشتر می شود. ولی به طور کلی، مغزی سیم بکسل را از جنس کنف درست می کنند.

انواع سیم بکسل آسانسور

انواع سیم بکسل در آسانسور می توانند کارایی متفاوت داشته باشند. سیم بکسل آسانسور را می توان با توجه جنس مفتول به کار رفته در آن، نوع بافت یا تاب سیم بکسل و هم چنین مغزی آن به چند دسته تقسیم بندی کرد:

انواع سیم بکسل از لحاظ جنس مفتول به کار رفته در آن

  1. مفتول فولادی بدون روکش: این نوع سیم بکسل ها برای محیط های مرطوب مناسب نیستند پس زمانی می توان از آن ها استفاده کرد که رطوبت محیط کم باشد زیرا این سیم بکسل ها فاقد روکش و مستعد زنگ زدگی هستند.
  2. مفتول فولادی استیل: اگر برای محیطی گرم و مرطوب می خواهید سیم بکسل تهیه کنید، این نوع از سیم بکسل مقاومت خوبی در مقابل گرما و زنگ زدگی دارد و قطعاً برای شما مناسب است.
  3. مفتول فولادی گالوانیزه: همان طور که از اسم این نوع سیم بکسل پیداست، برای محیط هایی ساخته شده اند که درصد رطوبت در آن ها بسیار بالاست و احتمال زنگ زدگی بسیار زیاد است.

انواع سیم بکسل از لحاظ نوع بافت و تاب آن

چگونگی بافت رشته سیم های به کار رفته در سیم بکسل برای پیشگیری از باز شدن سیم ها اهمیت زیادی دارد. معمولاً در صنعت آسانسور برای سیم بکسل از دو نوع بافت «معمولی» یا «لنگ» استفاده می شود که هر دو این ها می توانند راست پیچ یا چپ پیچ باشند. با این حال بافت «معمولی» رایج تر است.

از دیگر بافت های سیم بکسل می توان به بافت استاندارد، بافت سیل و بافت وارینگتون اشاره کرد.

  • بافت استاندارد: در این نوع بافت، مفتول ها دارای قطر یکسانی هستند و انعطاف سیم بکسل بالا است.
  • بافت سیل: در سیم بکسل هایی که دارای بافت سیل هستند، قطر مفتول خارجی بیشتر از قطر مفتول داخلی است تا مقاومت سایشی سیم بکسل بیشتر شود.
  • بافت وارینگتون: در بافت وارینگتون از رشته مفتول هایی با قطر مختلف به کار می رود و به صورت یکی در میان از آن ها استفاده می شود. مقاومت بافت وارینگتون از بافت سیل بیشتر است.

انواع سیم بکسل از لحاظ اندازه

اندازه های متداول سیم بکسل های مورد استفاده در آسانسورها ۶، ۸، ۱۰ و ۱۲ , … میلی متر است.

سیم بکسل کششی

سیم بکسل برای جا به جایی کابین آسانسور در بین طبقات مورد استفاده قرار می گیرد چراکه ویژگی اصلی هر سیم بکسلی، برخورداری از مقاومت کافی در برابر نیروی کششی است. مقاومت کششی به فاکتورهایی مانند ضخامت و  قطر سیم بکسل بستگی دارد. از این روی مقاومت کششی هر سیم بکسل با توجه به ویژگی های آن  تعیین می شود.

اساس حرکت آسانسورهای کششی، استفاده از نیروی محرکه و سیم بکسل است. آسانسورهای کششی یک به یک سیستم ساده ای دارند. این آسانسورها دارای یک فلکه موتور و یک فلکه هرزگرد هستند و طریقه بکسل بندی آن ها به این صورت که یک سر سیم بکسل به کابین آسانسور وصل است و سر دیگر آن به یک وزنه تعادل وصل می شود و سیم بکسل از روی فلکه هرزگرد و فلکه موتور عبور می کند به این صورت هرگاه حرکت کابین رو به بالا باشد، حرکت وزنه تعادل رو به پایین است و به این شکل حرکت کابین راحت تر می شود.

جنس سیم بکسل آسانسور از چیست؟

همان طور که در بخش انواع سیم بکسل راجع به جنس رشته های سازنده سیم بکسل گفتیم، سیم بکسل ها از رشته هایی درهم بافته شده ساخته شده اند، جنس این رشته ها می تواند از مفتول بدون روکش یا غیرگالوانیزه  و از جنس آهن باشد که در این صورت، امکان زنگ زدگی آن زیاد است. هم چنین این رشته های سازنده سیم بکسل ها می توانند از جنس مفتول فولادی گالوانیزه باشند که در این صورت دارای روکشی هستند که آن ها را در مقابل زنگ زدگی ایمن می کند. از این نوع سیم بکسل ها بهتر است در آب و هوای مرطوب استفاده شود. سیم بکسل های دیگری هم وجود دارند که از جنس فولاد استیل هستند. این سیم بکسل ها بسیار مقاوم هستند و هم در مقابل زنگ زدگی و هم در مقابل حرارت مقاومت بالایی دارد.

سیم بکسل ها دارای مغزی هم هستند که در اغلب موارد جنس این مغزی ها کنفی است؛ مغزی های کنفی از الیاف طبیعی و غیرطبیعی ساخته  می شوند. هر چند که برای ساخت مغزی سیم بکسل ها از الیاف طبیعی استفاده می شود، ولی الیاف مصنوعی مانند پلی پروپیلین نیز برای ساخت مغزی استفاده می شود. نوع دیگری از مغزی، مغزی های فولادی است. در این سیم بکسل ها، در واقع رشته های فلزی سیم بکسل دور یک مغزی فولادی تابیده شده است.

سیم بکسل یکی از قطعات مهم مکانیکی آسانسورهای کششی هستند که از یک طرف به کابین آسانسور وصل هستند و از طرف دیگر به وزنه تعادل متصل هستند. سیم بکسل با استفاده از نیروی محرکه موتور آسانسور، کابین و مسافران را جا به جا می کند و معمولاً به واسطه جنس رشته های مفتولی به کار رفته در آن به انواع مختلفی دسته بندی می شوند.

شرکت آسانسور پارسیان