انتخاب کابین آسانسور یکی از قسمت های مهم و خاص در سیستم آسانسور است، که دارای تنوع نیز می باشد. برای این که قادر به انتخاب کابین آسانسور مناسب برای محل مورد استفاده خود باشیم، ابتدا باید در مورد انواع این سیستم ها و کاربرد آنها آشنا شویم.

درون کابین ها هم می تواند مسافر، هم بار و هم هر دو جای گیرد. این کابین ها به انواع مختلف از جمله کابین های نفر بر، ویلچربر، باربر، خودروبر و…. دسته بندی می شوند. انتخاب کابین آسانسور مهم ترین انتخابی است که لازم است بسته به شرایط مورد استفاده انتخاب شود.

این کابین ها در اصل اتاقک های فلزی هستند که بین فضای ریل ها قرار گرفته و با طناب ها یا سیم بکسل ها در این محل آویزان هستند. کابین ها کف هایی برای ایستادن مسافر دارند و دیواره هایی که علاوه بر محافظت از مسافران، از بار نیز در حین حرکت نگهداری می کند.

این کابین ها از استاندارد های خاصی برخوردار می باشند، و قادر به توقف در تراز هر طبقه هستند. این نکته را به خاطر داشته باشید که به هیچ عنوان نباید تلرانس توقف کابین های آسانسور از سطح ورودی، بیشتر از ۲۵ میلی متر باشد.

پارسیان کابین

انتخاب کابین آسانسور بر حسب جنس

آسانسور هایی که در مراکز تجاری و ساختمان های مسکونی مورد استفاده قرار می گیرند، دارای تنوع مختلفی هستند. برخی از آسانسور ها دارای دو در مجاور هستند، برخی دیگر دو در مقابل دارند و برخی نمادار می باشند.

  • آسانسورهای پانوراما

یکی از زیباترین و خاص ترین آسانسور هایی که در ساختمان های مسکونی و مجتمع های تجاری استفاده می شوند، آسانسور هایی با کابین پانوراما یا نمادار می باشند. این آسانسور ها به دلیل لوکس بودن در مکان های مختلفی کاربرد دارند.

از جمله ساختمان های لوکس تریبلکس، هتل ها و مکان هایی همچون تالارها، ساختمان هایی با ارتفاع متوسط همچون مجتمع های تجاری و رستوران ها، فروشگاه های زنجیره ای چند طبقه و به طور کلی ساختمان هایی که آسانسور در نمای آن تاثیر گذار است.

انتخاب کابین آسانسور بسته به محیطی که در آن قرار می گیرد، بسیار مهم است. مثلا برخی از افراد که به نمای لوکس و جذاب علاقه مند هستند، مسلما تنها به استفاده از یک نوع آسانسور ساده بسنده نمی کنند. بلکه به دنبال یک طرح و مدل خاص و شیک خواهند بود.

مراکز تجاری معمولا به دلیل بازدید بالایی که دارند، بیشتر در انتخاب کابین آسانسور حساسیت به خرج می دهند. زیرا راحتی در حمل مسافر می تواند منجر به جذب بیشتر مشتری در مراکز تجاری شود. از سوی دیگر جذابیت ظاهری فضای مجتمع میتوان یک دلیل برای گردش و تفریح باشد.

این نمونه از آسانسور های شیک و مدرن، معمولا با استفاده از دو سیستم هیدرولیکی و کششی هدایت می شوند. که هر یک از آنها بسته به شرایطی بر دیگری ارجحیت دارند.

  • آسانسورهایی با دو در مقابل

یک سری از آسانسور ها دارای ورودی و خروجی از دو ضلع کابین می باشند. این نمونه از کابین ها معمولا با استفاده از ورقه های استیل ساخته می شوند، و لازم است از استحکام بالایی برخوردار باشند. برای انتخاب کابین آسانسور این نمونه از آسانسورها، لازم است توجه شدیدی به محل نصب آسانسور نمود.

کابین های باربر یا ویلچر بر مناسب ترین نوع کابین برای این آسانسور ها می باشند. زیرا آسانسورهای دو در مقابل، بیشتر برای محیط های بیمارستانی استفاده می شود. که بتوان با آن اقدام به حمل بار، یا بیمار، و .. نمود.

  • آسانسور هایی با دو درب مجاور

انتخاب کابین آسانسور برای این نمونه از آسانسورها، معمولا بر حسب استاندارد های متداول نخواهد بود. بلکه ابعاد این کابین ها بر حسب حداقل و حداکثر مساحت مجاز انتخاب گردیده و دارای دو پخ در دو کنج می باشند. از این رو در زمان انتخاب این نمونه از آسانسورها، باید بسیار به طراحی چاه های آسانسور توجه شود.

کابین کرمان

اجزای مورد استفاده در کابین آسانسور

پیش از اینکه اقدام به انتخاب نمایید، بهتر است در مورد اجزای مورد استفاده در آن اطلاعاتی بدست آورید. اصولا کابین های آسانسور را با استفاده از ورقه های گالوانیزه سیاه تولید می کنند. این کابین ها باید در قسمت بدنه از ضخامت ۱.۵ میلی متری برخوردار باشند.

در حالی که برای کف و سقف آنها از حداقل ۲ میلی متر ضخامت استفاده می شود. معمولا ورقه های مورد استفاده برای ساخت کابین یکپارچه نمی باشد. بلکه به صورت مدول هایی که به هم پیچیده شده اند طراحی و تولید می شوند.

این مدول ها در حالت عادی دارای عرض ۳۰ سانتی متری و طول ۲ متری می باشند. مدول هایی که از نوع M6 و M8 هستند. زیبایی کابین ها به نوع طراحی و ساخت آنها می باشد. از این رو باید بهترین مدل کابین را برای نصب در مراکز تجاری و مسکونی انتخاب نمود.

آسانسور پارسیان کرمان