پنل شستی آسانسور : یکی از قطعات الکتریکی لازم در هر آسانسوری پنل شستی آسانسور (کلید آسانسور) است که شامل شستی های طبقه و کابین است و در واقع اولین رابط کاربر آسانسور است.

مسافرین آسانسور با فشردن شستی های کابین یا طبقات فرمان مورد نظر را به تابلو فرمان آسانسور ارسال می کنند و تابلو فرمان با توجه به دستور وارد شده فرمان حرکت کابین به سمت بالا/پایین را صادر می کند.

به دلیل اینکه اولین رابط کاربر آسانسور شستی های آسانسور هستند، بنابراین باید این قطعات آسانسور کیفیت و زیبایی مورد قبول کاربران را داشته باشند، زیرا از نظر کاربران کیفیت و زیبایی شستی های آسانسور و همچنین درب و کابین آسانسور نشان دهنده با کیفیت بودن کل آسانسور است.

پنل شستی آسانسور پنل فرمانی است که یکی داخل کابین و دیگری کنار درب هر طبقه نصب می شود. شستی طبقات با شستی داخل کابین تفاوت دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

وظیفه شستی آسانسور این است که پس از فشردن دکمه توسط کاربران آسانسور، فرمان را توسط سیم های رابط بین شستی طبقات به تابلو فرمان ارسال کند و طبق دستور تابلو فرمان دستور حرکت بالا یا پایین کابین را صادر می کند. شستی های آسانسور طراح های بسیار متنوعی دارند که برحسب سلیقه مشتری انتخاب می شوند.

انواع کلیدهای شستی آسانسور عبارتند از:

شستی با دکمه های لمسی از جنس استیل یا شیشه: شستی با دکمه های لمسی استیل از نوع شیشه ای جدیدتر و مقاوم تر هستند.

شستی با دکمه های فشاری از جنس استیل یا ترکیب آن با پلاستیک: از این نوع از شستی ها در اکثر آسانسورها استفاده می شود.

احضار کابین آسانسور با کارت RFID یا شماره رمز و اثر انگشت: در برخی از ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری یک یا تعدادی و یا کل طبقات را برای تعداد محدودی از افراد مجاز یا محدود می شوند. برای این نوع از ساختمان ها از انواع جدید احضار کابین استفاده می شود که به جای استفاده از کلید از کارت های RFID، اثر انگشت یا رمز استفاده می شود.

نوع کلید شستی آسانسور با توجه به کاربری آسانسور انتخاب می شود. برای مثال انتخاب کلید شستی آهن رنگ شده برای مناطقی که رطوبت زیادی دارند مانند استخرها، کشتی ها و … باعث زنگ خوردگی سریع آن می شود و انتخاب درستی نیست، یا انتخاب کلید شستی شیشه ای برای آسانسورهای با ترافیک بالا و صنعتی مناسب نیستند.

شستی طبقه آسانسور:

شستی طبقه

شرکت فنی و مهندسی آسانسور پارسیان

یکی از آشناترین و پرکاربردترین کلیدهای شستی آسانسور کلید شستی احضار آسانسور (Panel) است که به آن شستی طبقه آسانسور گفته می شود و همان طور که از نامش پیدا است از آن برای فراخوانی آسانسور به طبقه مبدا استفاده می شود.

کلید شستی احضار آسانسور اصولا در دو مدل ساخته می شوند که شامل:

در مدل اول فقط مبدا برای فراخوانی آسانسور حائز اهمیت است و آسانسور در اولین گذر خود از طبقه مبدا در آن طبقه ایست می کند.

در مدل دوم علاوه بر مبدا مقصد نیز مهم است، به همین دلیل پنل شستی آسانسور دارای دو شستی است که یکی به سمت بالا و دیگری به سمت پایین اشاره می کند. زمانی که کاربر قصد جابه جایی به طبقات بالایی را دارد باید کلید سمت بالا را فشار دهد که در این زمان کابین تنها زمانی که در حالا بالا رفتن است در طبقه مورد نظر ایست می کند و در هنگام پایین رفت در طبقه مبدا توقف ندارد. با این کار علاوه بر اینکه در مصرف انرژی صرفه جویی می شود از اتلاف زمان مسافر نیز جلوگیری می شود.

همان طور که گفته شد شستی احضار کابین، وظیفه ارسال فرمان برای حرکت کابین به سمت بالا و پایین را دارد که در داخل کابین و داخل طبقات کنار درب آسانسور نصب می شود. برای زیبایی بیشتر بدنه شستی ها از جنس آلومینویم و اگر به زیر نوشته های کلید آسانسور دقت کرده باشید، نقطه های برجسته ای را می بینید که به آنها خط بریل گفته می شود و مختص نابینایان طراحی شده اند.

شستی احضار در داخل کابین کنار درب آسانسور در هر طبقه تعبیه می شود که فرمان حرکت کابین به طبقه مورد نظر را به تابلو فرمان ارسال می کند؛ که به دو نوع توکار و روکار تقسیم می شوند.

همچنین شاسی طبقات داری یک صفحه نمایشگر و یک کلید برای احضار است که موقعیت کابین و جهت حرکت کابین را نشان می دهند.

 پنل شستی آسانسور:

شستی کابین

شستی کابین آسانسور، کلیدهایی هستند که درون کابین و با نمایش عدد طبقه مورد نظر قرار دارند. گاهی در کلید شستی های کابین برای نشان دادن طبقات علاوه بر اعداد از حروفی مانند P به معنای پارکینگ، حرف G به معنای طبقه همکف و … نیز استفاده می شود.

در کلید شستی های داخل کابین علاوه بر موارد گفته شده شستی های دیگری مانند شستی زنگ خطر، شستی بازنگهدارنده خطر، شستی فن و … نیز تعبیه شده اند.

اصولا روی کلید شستی آسانسورها دکمه های زیر تعبیه می شوند:

دکمه جهت ایست در طبقات

کلید تهویه هوای کابین

شستی DOOR CLOSE – DOOR OPEN

لامپ اضطراری تا در زمان قطعی برق ساختمان، کابین روشن شود و مسافرین استرس کمتری داشته باشند.

زنگ خطر که به دو صورت تمام قد و نیم قد هستند.