کابین آسانسور چیست ؟

آسانسور دارای قطعات مختلفی است.

یکی از این قطعات کابین است. شاید بپرسید که کابین آسانسور چیست ؟

کابین آسانسور جزء ۵ قطعه اصلی آسانسور است.

کابین آسانسور  به ما کمک می کند تا از طبقه ای به طبقه ی دیگر منتقل شویم. در واقع در زمان استفاده از آسانسور ما سوار کابین شده و توسط آن مسیر خود در بین طبقات را طی می کنیم. کابین محافظ جان مسافرین در طول مسیر می باشد.

تنها آدمها نیستند که از کابین استفاده می کنند، بلکه برای جابجایی بار نیز از کابین استفاده می شود.

کابین باید دارای ایمنی کامل باشد تا مسافرین و بار سلامت به مقصد برسند.

کابین آسانسور چیست ؟

کابین همان اتاقک کوچکی است که برای جابجایی افراد و بار از آن استفاده می شود. این قطعه یکی از قطعات اصلی آسانسور است که همواره در معرض دید استفاده کنندگان قرار می گیرد.

کابین آسانسور در ابعاد و اندازه های مختلفی طراحی و ساخته می شود. طراحی محیط داخلی کابین با اجناس مختلف و طرح های متنوع صورت می گیرد. کابین نقش ایمنی و تزئینی را در آسانسور دارد. ایمنی این قطعه از اهمیت بالایی برخوردار است.

کابین آسانسور مسافر بر معمولا با ظرفیتی بین ۴ تا ۸ نفره ساخته می شوند و کابین های باربری با ظرفیت ۱۰ تا ۲۱ نفره تولید می شوند. که البته متداول ترین کابین دارای ظرفیت ۴ یا ۶ نفره می باشد.

ارتفاع کابین ها بطور معمول ۱۹۰ سانتیمتر و کابین های با سقف بلند نیز با ارتفاع بیش از دو متر تولید می شوند.

اما اجزاء اصلی کابین آسانسور چیست ؟

آنان عبارتند از:

  1. یوک
  2. دیواره
  3. سقف
  4. کف
  5. درب

که در اندازه های مختلف ساخته می شوند.

این چهار مورد بخش های اصلی کابین آسانسور هستند.

یوک کابین آسانسور چیست ؟

یوک یک قاب فلزی است که به آن نگهدارنده کابین نیز می گویند.

در واقع یوک همانند یک قاب فلزی از کابین محافظت نموده و از برخورد کابین با دیواره چاه آسانسور جلوگیری می کند. یوک دارای چند تیر افقی و ستون های عمودی و تیر ایمنی می باشد.

یوک توسط پیچ و مهره مونتاژ شده و کامل می شود. سکوی کابین به وسیله جوش، پیچ و مهره برروی تیر ایمنی یوک قرار می گیرد. ترمز های ایمنی آسانسور در زیر یوک نصب می شوند.

بدنه کابین آسانسور چیست ؟

به طور کلی بدنه کابین آسانسور که شامل دیواره ها، سقف و سکو یا همان کف می باشد از ورقه های فولادی ساخته می شود. دیواره های کابین نقش حفاظت از مسافرین را داشته و معمولا با ضخامت ۱/۵ سانتی متر و سقف و کف کابین هر دو با ضخامت ۲ سانتیمتر ساخته می شوند.

این دو بخش از کابین آسانسور باید به لحاظ مکانیکی مستحکم باشند. سقف باید حداقل وزن دو نفر را هنگام سرویس و تعمیرات به راحتی تحمل کند. کف نیز باید تحمل وزن مسافرین و بار را داشته باشد.

درب کابین آسانسور چیست؟

درب کابین آسانسور بر روی کابین همان محلی که مسافرین وارد و خارج می شوند نصب می شود. این درب بصورت نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک بصورت دولته و سه لته در مدل های سانترال، تلسکوپی و … ساخته می شود.

نصب درب کابین امنیت کامل آسانسور را به دنبال دارد. نصب این درب از سقوط افراد و بار به چاه آسانسور جلوگیری می کند

انواع کابین آسانسور چیست ؟

کابین آسانسور باتوجه به نوع پوشش داخلی معرفی می شود. در پوشش داخلی کابین از اجناسی همچون استیل، ام دی اف، فرمیکا و شیشه استفاده می شود. به همین منظور آنها را

  • کابین آسانسور استیل
  • کابین آسانسور ام دی اف
  • کابین آسانسور فرمیکا
  • کابین آسانسور شیشه ای یا پاناروما

نامیده اند.

کابین آسانسور استیل چیست ؟

این نوع کابین به دو صورت تمام استیل ( پوشش داخلی تماما از استیل می باشد حتی زوارها و نوارها) و نیمه استیل (پوشش داخلی نیمی از استیل و نیمی از ام دی اف می باشد)  طراحی می شود.

این نوع کابین به دلیل استفاده از استیل دارای کیفیت، مقاومت و طول عمر بالایی می باشد. کابین آسانسور استیل بیشترین استفاده را در آسانسور های لوکس دارد.

در طراحی دکوراسیون این کابین از ورقه های استیل با طرح و رنگ های متنوع همچون

  • استیل طلایی
  • استیل نقره ای
  • استیل دودی
  • استیل گندمی
  • استیل شامپاینی

با طرح های خشدار، بدون خش، میرور یا براق و طرح برجسته استفاده می شود. کابین آسانسور تمام استیل نسبت به کابین فرمیکا و ام دی اف بالاترین قیمت را دارد.

کابین آسانسور ام دی اف، فرمیکا و پاناروما

همانطور که از نام کابین آسانسور ام دی اف پیداست، محیط داخلی این کابین تماما از ام دی اف پوشانده می شود و در آسانسور های مسکونی و اداری بیشترین کاربرد را دارد. فضای داخلی کابین آسانسور فرمیکا هم کاملا از فرمیکا پوشش داده می شود و قیمت آن از دیگر کابین ها پایین تر است.

البته این نوع کابین مخاطبان خاص خود را دارد.

اما کابین آسانسور پاناروما چیست ؟

این کابین تماما از جنس شیشه تولید می شود. شیشه های بکار رفته در این کابین از نوع لمیینت بوده که به واسطه لایه محافظی که دارد هنگام شکسته شدن، پخش نشده و در جای خود خرد می شود. البته باید دانست که ایمنی این نوع کابین نسبت به سایر کابین ها بیشتر است و به لحاظ اقتصادی نیز قیمت بالایی دارد.

نکات مهم در ساخت کابین آسانسور چیست؟

پاسخ اینکه روش ساخت کابین آسانسور چیست برای بسیاری از استفاده کنندگان مهم است.

  • اندازه گیری ابعاد چاه آسانسور بسیار مهم است.
  • ارتفاع کابین و درب کابین باید حداقل دو متر باشد.
  • کابین باید دارای سیستم ایمنی مناسب باشد.
  • روشنایی کابین از موارد مهم است.
  • دیوارها، سقف و بدنه و کفشک باید مقاوم و ضد حریق باشد.
  • جز درب ورودی کابین، دریچه اضطراری و محل تهویه هوا ، باقی باید کاملا پوشیده باشد.

شرکت فنی و مهندسی آسانسور پارسیان