تراول کابل آسانسور به کابلی بزرگ، نسبتا قطور و تخت گفته می ‌شود که مرتبط کننده تابلوی فرمان آسانسور و کابین می‌ باشد. وظیفه این کابل بزرگ بسیار مهم و حیاتی است؛ بنابراین باید از جنس مرغوب و محکم آن برای ایمنی بیشتر آسانسور استفاده کرد.

از آنجایی که این کابل همیشه در رفت و آمد بوده و به همراه کابین آسانسور بالا و پایین می ‌شود، باید از انعطاف پذیری بالایی برخوردار باشد. کابل تراول آسانسور در انوع ۱۲، ۱۸، ۲۰ و ۲۴ رشته به کار می‌روند. بهتر است در این کابل کمتر از ۱۲ رشته استفاده نشود. این نوع کابل سبک‌تر از بقیه انواع بوده و ممکن است باعث سبکی و گره خوردگی شود.

کارایی تراول کابل آسانسور چیست؟

کار اصلی کابل تراول آسانسور انتقال دستور عملکرد بین نقاط مختلف یعنی کابین آسانسور و صفحه فرمان است. به طور مثال وقتی که شما دکمه طبقه دوم را می ‌فشارید، کابل تراول این دستور را در بین اعضا مختلف آسانسور انتقال می دهد. برخی شرکت‌ها به جای کابل تراول از OS استفاده می کنند.

جالب است بدانید که در مراحل نصب آسانسور آخرین مرحله نصب کابل تراول است. رشته نخی بسیار محکم در درون این کابل باعث استقامت بسیار بالا و طول عمر آن می ‌شود. البته واضح و مبرهن است که هرچه کیفیت و مرغوبیت کابل شما بالاتر باشد به تبع آن عمر بیشتری نیز خواهد داشت.

تراول کابل پارسیان

انواع تراول کابل

تراول کابل آسانسور را از جهت ویژگی‌های مختلفی طبقه‌بندی می‌کنند که در ادامه به آنها پرداخته شده است:

انواع تراول کابل آسانسور بر اساس شکل: تراول کابل با ساختار گرد و ساخت تخت. تراول کابل‌های ساختار گرد معمولا از رشته‌های هدایتی مختلفی تشکیل شده‌اند که دور یک عضو مرکزی پیچیده شده‌اند. معمولا تعداد رشته‌هایی که در این کابل‌ها استفاده می‌شود، بسیار زیاد و حدود ۱۲۰ عدد است. همچنین این نوع کابل‌ها، انعطاف‌پذیری بسیاری دارند.

در کابل‌های تخت، هر کدام از تک رشته‌ها به صورت موازی کنار هم قرار می‌گیرند و یا  آنکه چندین رشته که به صورت گرد کنار هم قرار گرفته‌اند، موازی با دیگر مجموعه رشته‌های گرد قرار می‌گیرند و در نهایت با ورقه و یا صفحه محافظتی پوشانده می‌شوند.

انتخاب این نوع رشته‌ها براساس قیمت و کاربرد آنها خواهد بود در آسانسورهایی که در ارتفاعات کم تردد می‌کنند، انواع تراول کابل‌های تخت، بیشتر استفاده می‌شوند. اما در آسانسورهایی که باید ارتفاع طولانی را بالا و پایین بروند و سرعت در آنها مهم‌تر است، از تراول کابل‌های گرد استفاده می‌کنند.

انواع تراول کابل آسانسور بر اساس تعداد رشته: به طور معمول تراول کابل‌های تخت در انواع ۴، ۸، ۱۲، ۱۶، ۲۰ و ۲۴ رشته‌ای تولید می‌شوند و با توجه به مشخصات آسانسور معمولا انواع ۱۲، ۲۰ و ۲۴ رشته‌ای متداول‌تر است.

انواع تراول کابل آسانسور از لحاظ جنس: در ساخت تراول‌ کابل از مواد متعددی استفاده می‌شود. اما به صورت کلی تراول کابل را بر اساس جنس در دسته‌های آلومینیوم  (cca)، مس‌واره (نیمه مس) و تمام‌مس تقسیم‌بندی می‌کنند.

همچنین نکات دیگری در مورد ساختار کابل تراول آسانسور وجود دارد:

در ساختار تراول کابل، رشته‌ای از نخ نایلونی بسیار محکم وجود دارد که باعث استقامت کابل و طول عمر آن می‌شود.

برای آسانسورهای با سرعت بالا یا مرتفع، پوشش تراول‌ کابل ضخیم‌تر بوده و در بافت آن از رشته‌های مقاوم در برابر کشش و تنش استفاده می‌شود. این گونه کابل‌ها معمولا با رشته‌هایی از سیم بکسل مسلح می‌شوند که پیش از این آنها را در ساختار تروال کابل‌های گرد معرفی کردیم.

نحوه نصب تراول کابل آسانسور

به طور کلی درباره نحوه نصب تراول کابل آسانسور باید بگوییم این کابل به شکل لوپ و با بست تراول کابل آسانسور از یک سو به تابلو فرمان و از سوی دیگر به زیر کابین (یوک) متصل می‌شود.

شرکت آسانسور و پله برقی پارسیان